Závazek: 4.3 Otevřená data o vzdělávání a vzdělávací soustavě
Popis závazku
Gestor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Co je závazkem:
- Vytvoření moderního, robustního, modulárního informačního systému pro podporu výkonu klíčových agend ministerstva a sdílení autoritativních dat v rámci resortu, propojeného datového fondu ve veřejné správě i směrem k veřejnosti,
- vytvoření jednotné, účinné a efektivní základny pro data spravovaná a sdružovaná státní správou ve školství, umožnění jejich sdílení všemi zainteresovanými subjekty,
- dostupnost dat umožňujících široké veřejnosti monitorovat kvalitu vzdělávání v ČR,
- snížení administrativní zátěže,
- úspora finančních prostředků a jejich efektivnější vynakládání v důsledku sdílení dat, služeb a funkcionalit v rámci CIS/RIS.
Milníky původní:
Milníková aktivita s ověřitelným výstupem | Počáteční datum: | Koncové datum: | Stav |
Realizace veřejné zakázky na dodavatele RIS MŠMT | 31. 8. 2020 | Nesplněno. Viz nové milníky. | |
Realizace RIS MŠMT | 1. 9. 2020 | 31. 12. 2022 | Viz nové milníky. |
Pilotní provoz RIS MŠMT | 1. 1. 2023 | 31. 8. 2023 | Viz nové milníky. |
Ostrý provoz RIS MŠMT (zahrnující automatizovanou publikaci veřejných dat v otevřeném formátu a jejich zavedení v Národním katalogu otevřených dat) | 1. 6. 2023 | 31. 8. 2023 | Viz nové milníky. |
Milníky nové:
Milníková aktivita s ověřitelným výstupem | Počáteční datum: | Koncové datum: | Stav |
Příprava veřejné zakázky na eEdu-I | únor 2021 | Dokončeno. | |
Vyhlášení a administrace veřejné zakázky na eEdu-I | březen 2021 | červen 2021 | Dokončeno. |
Plnění veřejné zakázky na eEdu-I | červen 2021 | prosinec 2022 | Probíhá. |
Příprava veřejné zakázky na eEdu-II | říjen 2021 | leden 2022 | |
Vyhlášení a administrace veřejné zakázky na eEdu-II | únor 2022 | červen 2022 | |
Plnění veřejné zakázky na eEdu-II | červen 2022 | prosinec 2023 | |
Příprava veřejné zakázky na eEdu-III | říjen 2022 | leden 2023 | |
Vyhlášení a administrace veřejné zakázky na eEdu-III | únor 2023 | červen 2023 | |
Plnění veřejné zakázky na eEdu-III | červen 2023 | prosinec 2024 |
Vyhodnocení za období listopad 2020 – únor 2021
Dne 14. 10. 2020 bylo rozhodnuto o zrušení stěžejní veřejné zakázky celého projektu RIS MŠMT (Dodávka a podpora provozu RIS MŠMT) a to z vážných důvodů naplnění skutečností podle § 127 odst. 2 písm. d) ZZVZ, neboť se v zadávacím řízení vyskytly důvody hodné zvláštního zřetele, pro které nelze po zadavateli požadovat, aby v zadávacím řízení pokračoval. Důvody, by pro zadavatele i případného dodavatele představovaly vysoké riziko, resp. míru nejistoty při plnění požadavku postupu dle harmonogramu, který je na straně jedné významně ovlivněn stávající mimořádnou situací (COVID-19), a na straně druhé de facto nemožností prodlužovat projekt nad aktuálně schválený termín z důvodu ohraničení programového období.
MŠMT přijalo tedy rozhodnutí ukončit projekt Resortního informačního systému (RIS MŠMT), jehož realizace měla být kofinancována z prostředků ESIF a probíhat v období 2020 až 2023.
K faktickému ukončení projektu došlo oznámením poskytovateli dotace (Řídícímu orgánu IROP) a vzhledem k tomu, že prozatím nebylo zahájeno čerpání finančních prostředků IROP, došlo dne 3. 11. 2020 k bezproblémovému zrušení projektu RIS MŠMT.
Nástupnickým projektem se stává Informační systém vzdělávání (ISV). ISV bude plně financován z prostředků státního rozpočtu z kapitoly 333.
Hlavní cíle ISV a RIS MŠMT zůstávají identické, tedy:
- vybudování vlastního, technologicky pokročilého, robustního a stabilního informačního systému MŠMT
- nová elektronizace klíčových agend úřadu
- optimalizace a konsolidace datové základny MŠMT
- jednotná správa autoritativních dat a číselníků z centrálního místa
- sdílení vybraných autoritativních údajů prostřednictvím komunikačních rozhraní
- plná modularita a škálovatelnost nového IS
- podpora principu OpenData
- minimalizace vendor lock-in
- uživatelská přívětivost
Odlišností od původního projektu RIS MŠMT je způsob realizace, kdy je volena postupná realizace, tj. tzv. metoda per partes.
I strategické cíle zůstávají pro ISV stejné a musí být plně zohledněny při jeho realizaci:
- Automatizace podpůrných činností v agendách
- Dostupnost (veřejných) informací resortu z jednoho referenčního místa
- Kontinuální naplňování principů eGovernmentu a Smart Administration, zejména:
- využívání služeb Základních registrů veřejné správy
- podpora sdíleného datového fondu veřejné správy – publikace na eGON Service Bus
- podpora úplného elektronického podání
- podpora publikace Open Data
- Optimalizace a konsolidace dat v resortu
- Podpora výkonu agend
- Poskytování podpůrných funkcí uživatelům (jednotné přihlášení, zajištění přístupu a dat na základě definovaného oprávnění)
- Centralizace publikace dat v rámci ISV
- Procesní a metodická optimalizace
- Uživatelská přívětivost a přizpůsobitelnost ISV
- Vytěžování dat, práce s daty, sdílení dat, tvorba reportů a sestav
Na rozdíl od RIS MŠMT, který měl být vybudován v rámci jednoho uceleného kroku v období 2020-2023, bude ISV realizován v jednotlivých etapách, jejichž výstupem budou konkrétní funkční celky – eEdu-I, eEdu-II a eEdu-III.
eEdu-I
Cílem eEdu-I je nově elektronizovat agendu tří základních oblastí/rejstříků spravovaných ministerstvem:
- agendu Rejstříku škol a školských zařízení;
- agendu Rejstříku školských právnických osob;
- agendu Rejstříku vysokých škol a uskutečňovaných studijních programů.
Tato etapa zajistí nejen elektronizaci výše uvedených agend ministerstva, ale zajistí současně nástroje umožňující efektivní rozvoj, integraci a implementaci ostatních vybraných agend ministerstva realizovaných v následných etapách. eEdu-I je tedy zamýšlen jako informační systém, do něhož jsou integrovány jednotlivé elektronizované agendy, přičemž sám o sobě poskytuje minimálně subsystémy pro sdílení dat mezi jednotlivými moduly / agendami směrem k vnějšímu i vnitřnímu prostředí (Integrační sběrnice), správu identit (IDM), správu dokumentů (DMS), podporu jednotného přihlášení a nástroje pro modelování a úpravu procesů (Workflow Engine). Jeho součástí je také Portál a jednotná databáze autoritativních dat s číselníky, které bude možno využívat i v dalších etapách rozvoje. V rámci eEdu-I je nezbytné zajistit implementaci a konfiguraci výše zmíněných funkcionalit a elektronizovaných agend tak, aby s okolními systémy a mezi sebou komunikovaly prostřednictvím Integrační sběrnice, využívaly IDM pro správu identit, DMS pro správu a uchovávání dokumentů a umožnily jednotné přihlášení uživatelů. Jednotlivé agendy také musí mít procesy upravovatelné prostřednictvím Workflow Engine.
Již na úrovni eEdu-I musí být naplněny veškeré funkční požadavky a vlastnosti budoucího ISV.
eEdu-II
Tento funkční celek vznikne doplněním eEdu-I o další moduly pro novou elektronizaci (matričních) systémů/oblastí MŠMT:
- Sběr statisticko-administrativních dat sdružovaných ministerstvem podle § 28 odst. 5 a § 161c odst. 2 písm. a školského zákona a § 87 odst. 1 písm. i vysokoškolského zákona (aktuálně zajišťováno Informačním systémem školské statistiky vč. jeho modulů pro sběr individuálních dat ze školních matrik a dalšími nástroji);
- Vedení zjednodušené evidence matrik mateřských škol;
- Informační systém sdružené informace matrik studentů (SIMS);
- Registr docentů a profesorů;
- další agendy dle budoucího vývoje (např. elektronizace v oblasti SVP)Datová základna eEdu-II bude rozšířena o konsolidovaná data a číselníky spravované v rámci těchto matričních agend, jejich efektivní elektronizaci zajistí již vytvořená platforma a funkcionality eEdu-I.
eEdu-III
V rámci realizace 3. etapy budování ISV dojde k (nové) elektronizaci následujících agend a jejich implementaci do jádra ISV vytvořeného v rámci eEdu-I:
- Uznávání odborných kvalifikací;
- Uznávání vzdělání;
- další agendy dle budoucího vývoje.
eEdu-III je posledním funkčním celkem, jehož dobudováním vznikne projektovaný ISV.
Předpokládány jsou akceptace jednotlivých funkčních celků a jejich dostatečně dlouhý pilotní provoz, jehož úspěšné zakončení je podmínkou pro zahájení realizace navazující etapy.
Vyhodnocení za období březen 2021 – květen 2021
Během měsíce března byla realizována celá řada přípravných kroků, vedoucích k získání souhlasného stanoviska záměru Informačního systému vzdělávání Odborem hlavního architekta eGovernmentu (OHA), který v souladu se základními zásadami při posuzování záměrů výdajů v oblasti informačních a komunikačních technologií vydal souhlasné stanovisko dne 9. 4. 2021.
Dne 16. 4. 2021 splnilo MŠMT dle usnesení vlády ČR 86/2020 povinnost informovat vládu v souvislosti s výdaji v oblasti informačních a komunikačních technologií a mohlo tak dojít k vyhlášení veřejné zakázky na Dodávku a podporu Informačního systému vzdělávání (ISV) v rozsahu budování jeho první etapy – eEdu-I. K vyhlášení prostřednictvím Národního elektronického nástroje (NEN) došlo dne 31. 5. 2021 a lhůta pro podání nabídek uplyne dne 9. 7. 2021.
Vyhodnocení za období červen 2021 – srpen 2021
Zadávací řízení stále pokračuje. Dne 9. 7. 2021 uplynula lhůta pro podání nabídek a probíhá hodnocení nabídek odbornou komisí. Vzhledem k náročnějšímu administrativnímu průběhu tohoto procesu, zadávací řízení nebylo dosud ukončeno.
Vyhodnocení za období září 2021 – listopad 2021
V tomto období ještě probíhalo zadávací řízení, byl vybrán a účastníkům zadávacího řízení prostřednictvím NEN oznámen vítězný dodavatel. Uplynutím lhůty pro podání námitek dne 25.11.2021 (žádné námitky nebyly podány) směřuje MŠMT k uzavření smlouvy, a tím i k ukončení zadávacího řízení. Jakmile bude uzavřena smlouva a zveřejněn dodavatel, začne probíhat plnění smlouvy, a to v podobě zpracování detailní datové a procesní analýzy a na ni navazující detailní implementační analýzy. Detailní analýza zmapuje aktuální datovou základnu a související datové oblasti sdílené s ostatními resorty, a dále procesy dotčených agend tak, aby mohl být zpracován detailní návrh implementace řešení.
Vyhodnocení za období prosinec 2021 – únor 2022
V rámci výběrového řízení byl na základě posouzení a vyhodnocení nabídek ze tří účastníků vybrán a prostřednictvím NEN oznámen vítězný dodavatel, kterým se stala firma CCA Group a.s. Podepsaná smlouva s vybraným dodavatelem byla dne 3.1.2022 zveřejněna v Registru smluv.
Iniciační aktivity se týkaly především zakotvení organizačního a projektového řízení a zahájení analytické a návrhové fáze realizace eEdu-I. Na jednáních s dodavatelem došlo k ustanovení realizačního týmu a formálních pravidel pro komunikaci. Výstupem těchto aktivit je Komunikační matice a dokument Definice projektu, který popisuje celkový přístup k realizaci projektu. V projektu byly definovány tři úrovně řízení, kterými jsou: Řídící výbor, Vedení projektu a Realizační tým. Dále byly vytvořeny šablony souborů (vzory dokumentů) definující formu a rámcový obsah projektové dokumentace, která má být zpracována, a to v návaznosti na požadované výstupy dle zadávací dokumentace.
Aktuálně se projekt nachází ve své analytické a návrhové fázi, jejíž náplní je vypracování a akceptace smlouvou stanovených dokumentačních výstupů (průběžně aktualizovaný harmonogram, registr rizik, katalog požadavků, dílčí analýzy, návrhy a modely). Dílčí analýzy se vztahují např. k datovému fondu jednotlivých agend a k informačním a datovým potřebám, mapují činnosti a pracovní postupy (procesy) jednotlivých funkčních míst MŠMT, dotýkají se možnosti publikace dat, Opendat a služeb, HW, SW a oblasti kybernetické bezpečnosti. Dílčí analýzy jsou zpracovávány na základě předaných podkladů a konzultací s věcnými gestory nově elektronizovaných agend a dalšími odborně příslušnými pracovníky MŠMT. Zpracované informace jsou následně ze strany dodavatele prezentovány a v rámci řešitelského týmu oponovány. Tyto podklady slouží zejména k průběžnému zpracovávání výstupu Detailní návrh implementace řešení eEdu-I.
V reportovaném období se uskutečnilo celkem 7 prezenčních jednání („workshopů“) s dodavatelem, jejichž náplní bylo zejm. seznámit dodavatele s prostředím MŠMT a konzultovat požadavky vyplývající ze smluvní dokumentace, a 5 prezenčních jednání Vedení projektu. Realizována též byla řada ad hoc konzultací telefonickou nebo e-mailovou formou.
Na základě akceptovaných analýz dojde k zpracování a navazující akceptaci Detailního návrhu implementace řešení eEdu-I, které zahrne především návrh optimalizace, architekturu systému, datový model, návrhy služeb, uživatelského rozhraní, testovací strategie a implementace do HW a SW prostředí MŠMT. Neboli, tímto bude vytvořeno detailní zadání pro následné vytvoření funkčního prostředí eEdu-I. Termín dokončení této fáze je v souladu s uzavřenou smlouvou o dodávce do 6 měsíců od nabytí účinnosti smlouvy, tj. do 4. července 2022.